Zie auto’s vliegen

Vandaag sprak ik een collega over een mogelijk toekomstig nieuw enterprise 2.0 platform voor onze organisatie en in ons gesprek haalde hij de volgende metafoor aan: “elke dag ben ik op weg naar kantoor en elke dag sta ik in de file en als daar dan in sta, zie ik opeens een vliegtuig overvliegen en ik denk: had ik ook maar een vliegtuig, dan zou ik geen last hebben van de files. Maar ja, ik heb geen vliegtuig, wel een auto en uiteindelijk kom ik toch wel waar ik wil komen.”

De kern van zijn argumentatie komt op het volgende neer, we hebben nu ook alle tools om bepaalde zaken te bereiken op het gebied van samenwerking en kennisdeling. Ok, misschien niet optimaal, maar het werkt wel, als je het een kans geeft en de tijd gunt.
Want zeg nu zelf, kennis delen en samenwerken is toch een kwestie van mindset? Eigenlijk is het 20% tooling en 80% people. Maar wat er nu gebeurt, is dat people 80% van de tijd praten over de tooling en weinig doen met wat we al hebben.

Daar heeft hij zeker een punt, een sterk punt, het raakt de kern van wie wij als mensen zijn: gewoontedieren. We doen het altijd al zo en daarom doen we het nu zo. Tijd voor reflectie is beperkt. Tijd om te verkennen hoe alles nu precies werkt, is er niet of wordt niet genomen. Communicatie over hoe te gebruiken, is beperkt beschikbaar, of wordt niet voldoende bestudeerd omdat het elke keer om een toevoeging op oude tooling gaat. Het is een kunst om met nieuwe ogen naar (bestaande) mogelijkheden te kijken.

Uittreden uit onze dagelijkse werkzaamheden en dan vanuit een meta positie opnieuw en los aanschouwen wat mogelijk is, is lastig. Zeker als je jezelf geen tijd gunt of geeft of als het je eigenlijk niet echt interesseert.
In het laatste geval biedt die 20% technologie misschien uitkomst. Maar stel dat het er is,  gebruik je het dan ook?!

Om even terug te komen op de metafoor van mijn collega, aanschouw het volgende fimpje. Ja, inderdaad een auto die kan vliegen!

Sterker nog, deze auto mag in de VS op de weg rijden! Zoals blijkt uit het artikel geschreven op de site van  PhysOrg.com™  a leading web-based science, research and technology news service which covers a full range of topics.

Tja, dit werpt toch een ander licht op de zaak, als we de metafoor van mijn collega weer terughalen.

Plaats een reactie